KSZTAŁTOWANIE ZDROWYCH NAWYKÓW TO NASZA PASJA

Żywiec Zdrój, największy producent wody butelkowanej
w Polsce, realizuje misję zgodnie z którą prowadzi działania edukacyjne promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Najwięcej projektów firmy skupia się na najmłodszych, ponieważ prawidłowe preferencje żywieniowe powinny być kształtowane jak najwcześniej. Tymczasem badania wskazują, że dzieci w Polsce wypijają znacznie mniej wody, niż zalecają eksperci, a to właśnie ona powinna stanowić większość przyjmowanych płynów. Mając świadomość, jak duże znaczenie dla zdrowia mają nawyki żywieniowe ukształtowane w dzieciństwie, Żywiec Zdrój proponuje najmłodszym produkty opracowane w atrakcyjnej formie. Innowacyjną ofertę uzupełnia działaniami edukacyjnymi.

Niezmiernie ważnym jest, aby to rodzice już od najwcześniejszych lat kształtowali u dzieci właściwe nawyki żywieniowe, których podstawę powinno stanowić właśnie picie wody. Zdarza się, że rodzice i opiekunowie najmłodszych zapominają, że nie tylko jedzenie może mieć istotny wpływ na masę ciała, samopoczucie oraz rozwój dziecka. W czasach gdy zmagamy się z globalnym problemem otyłości wśród dzieci, niezwykle istotne jest wdrażanie i prowadzenie programów edukacyjnych, zmierzających do jak najszerszego rozpowszechnienia informacji o właściwym nawodnieniu oraz jego pozytywnego wpływu na wiele aspektów życia.

Kształtowanie pozytywnych nawyków żywieniowych, w tym odpowiedniego nawodnienia, jest dla nas kluczowym elementem działań. Nasze programy odpowiadają na aktualne problemy społeczne i mają na celu zachęcenie jak największej liczby osób do sięgania po wodę i podawania jej swoim dzieciom. To  właśnie z myślą o najmłodszych, wprowadziliśmy ostatnio  zabawne opakowania
z wizerunkiem Smerfów. Mam nadzieję, że dzięki nim dzieci polubią wodę
jeszcze bardziej – mówi Inga Songin z Żywiec Zdrój.

 

Długofalowe działania edukacyjne przynoszą już rezultaty. Spożycie wody w Polsce rośnie, ale wciąż jest jeszcze dużo do zrobienia. Świadczą o tym wyniki badań przeprowadzonych w zeszłym roku przez TNS Polska. Według zebranych danych w ciągu ostatniej doby przez badaniem aż 78 proc. z dzieci wypiło przynajmniej jeden płyn zawierający cukier, a tylko połowa z nich sięgnęła po wodę* („Badania nawyków dotyczących nawodnienia i odżywiania wśród dzieci w wieku szkolnym”, TNS Polska na zlecenie Żywiec Zdrój S.A., 2016 r.). Dodatkowo 1/3 najmłodszych deklaruje, że nie lubi pić wody, a tylko 38 proc. z nich wskazuje ją jako ulubiony napój. Oznacza to, że nie jest ona dla nich wystarczająco atrakcyjnym produktem, pomimo tego, że powinna stanowić element codziennej zdrowej i zbilansowanej diety.

Potwierdza to również prof. dr hab. Halina Weker, kierownik Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka: – W diecie dzieci dominują słodzone napoje, co często wynika z niewłaściwych nawyków żywieniowych kształtowanych od najmłodszych lat. Nie są one przyzwyczajane do bezsmakowej wody i uważają ją za nudną. Jednak spożywane napoje, tak jak posiłki, wpływają na masę ciała i kondycję fizyczną najmłodszych. Niestety, w ostatnich latach wciąż wzrasta poziom otyłości wśród dzieci i młodzieży – co piąte dziecko w Polsce ma nadwagę. Dlatego ograniczenie spożycia słodkich napojów może stać się jednym z ważniejszych elementów zmiany diety naszych pociech – podkreśla prof. Halina Weker.

Woda to jeden z kluczowych składników pokarmowych, bez którego organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Biorąc pod uwagę fakt, że około 60 proc. naszego organizmu stanowi woda (a w przypadku najmłodszych dzieci udział ten jest nawet większy), już niewielka jej utrata może spowodować zaburzenie funkcjonowania całego organizmu. Odczuwanie pragnienia oznacza, że organizm jest odwodniony w około 1-2 proc., co może powodować zaburzenia w utrzymaniu prawidłowych funkcji fizycznych i poznawczych skutkujące mniejszą wytrzymałością, szybszym męczeniem się, ale również może przekładać się na problemy z nauką.  Dostępne wyniki badań sugerują bowiem, że odwodnienie u dziecka powoduje osłabienie koncentracji, spostrzegawczości, pamięci werbalnej czy pamięci krótkotrwałej.

Okres dzieciństwa to czas, w którym dziecko intensywnie poznaje świat, a wraz
z rozpoczęciem nauki w przedszkolu lub szkole wciąż zdobywa wiedzę i nowe umiejętności. Aby dziecięcy organizm mógł sprostać tym wyzwaniom, niezbędne jest odpowiednie nawodnienie. Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że to właśnie odwodnienie może być przyczyną rozdrażnienia, bólów głowy i pogorszenia nastroju
– podkreśla dr Katarzyna Okręglicka, specjalista w zakresie żywienia człowieka.

APLA

W trosce o przyszłość dzieci Żywiec Zdrój zintensyfikował działania edukacyjne, realizując między innymi takie programy i kampanie, jak:

  • Słodziaków nie trzeba dosładzać – Chcemy zainspirować rodziców do zwrócenia uwagi na to, co piją ich dzieci. Szczególnie zachęcamy do budowania zdrowego nawyku picia wody, bo to bezcenny kapitał na przyszłość. Nasze dzieci są tak urocze i słodkie, że naprawdę nie trzeba ich dosładzać – tak akcję opisuje Inga Songin z Żywiec Zdrój.
  • Mamo, tato, wolę wodę! – Celem inicjatywy jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców i nauczycieli w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Jest jednym z największych programów edukacyjnych skierowanych do przedszkoli w Polsce. Został zainicjowany w 2009 roku i od tego czasu jest nieprzerwanie prowadzony.
    W poprzednich 8 edycjach programu wzięło udział 1 215 230 przedszkolaków
    i ponad 10 000 placówek oraz zaangażowało się 2 430 460 rodziców.
  • Woda na start – program edukacyjny mający na celu zmianę wiedzy, postaw, zachowań i nawyków związanych z piciem wody i zdrowym nawodnieniem.
    W ramach programu został opublikowany raport „Fakty i mity o wodzie” zawierający opinie internautów na temat wody wraz z komentarzami ekspertów. Program obejmuje też akcję edukacyjno-informacyjną skierowaną do mediów, współpracę
    z ekspertami oraz akcje specjalne realizowane w przestrzeni publicznej, których celem jest kształtowanie zdrowego nawyku picia wody.
  • Wybieram wodę – program realizowany w partnerstwie z Polskim Towarzystwem Dietetyki zwracający szczególną uwagę na to, jak ważną rolę w zachowaniu zdrowia odgrywa prawidłowe nawodnienie organizmu. Skierowany jest do grup społecznych szczególnie narażonych na niedostateczne nawodnienie organizmu:  kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz ich małych dzieci, młodzieży szkolnej, seniorów oraz osób aktywnie uprawiających sport.
  • Po stronie natury – powszechnie znany i lubiany program kształtujący postawy ekologiczne, w ramach którego w tym roku posadzono kolejny milion drzew (łącznie podczas wszystkich edycji programu posadzono już 6 milionów drzew). To także liczne działania na rzecz natury, w które zaangażowało się 580 instytucji. Zostało odnowionych ponad 1000 km szklaków oraz dofinansowanych 115 projektów ekologicznych. Powstały parki, przyszkolne ogrody dendrologiczne
    i ścieżki edukacyjne.

 

*Badanie ilościowe zostało zrealizowane przez TNS Polska w maju 2016 r. na próbie 500 respondentów z całej Polski (matki dzieci z klas 1-6: 200 badanych, dzieci z klas 1-6: 200 badanych; nauczyciele klas 1-3: 100 badanych). Grupa była zróżnicowana pod względem miejscowości, przychodów w rodzinie, umiejscowienia szkół i stażu pracy nauczycieli.

Żródło: Y Bar-David et al. The Effect of Voluntary Dehydration on Cognitive Functions of Elementary School Children Acta Paediatr 94 (11), 1667-1673. 11 2005.

R Fadda et al. Effects of Drinking Supplementary Water at School on Cognitive Performance in Children Appetite 59 (3), 730-737.2012 Jul 24.

CS Perry et al. Hydration Status Moderates the Effects of Drinking Water on Children’s Cognitive Performance Appetite 95, 520-527. 2015 Aug 10

CJ Edmonds et al Should Children Drink More Water?: The Effects of Drinking Water on Cognition in Children. Appetite 52 (3), 776-779. 2009 Mar 05

You May Also Like