Innowacyjny projekt dla aglomeracji

Gospodarka

O Śląskiej Karcie Usług Publicznych, o tym co oferuje ten projekt i na jakie korzyści z nim związane mogą liczyć pasażerowie w aglomeracji śląskiej, z przewodniczącym Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP Romanem Urbańczykiem rozmawia Marcin Pawlenka.

– KZK GOP został nominowany do tytułu Lidera Rozwoju Regionalnego 2016, za projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych. Czym on jest?

– Śląska Karta Usług Publicznych to nowoczesny, innowacyjny projekt informatyczny. Realizowany on jest przez 21 miast aglomeracji katowickiej, a jego liderem jest KZK GOP. ŚKUP to narzędzie stworzone do używania w zakresie obsługi różnych usług publicznych – od komunikacji miejskiej poprzez usługi gminne, kulturalne, sportowe po płacenie za parkowanie.

– Dlaczego projekt można nazywać innowacyjnym?

– ŚKUP jest zupełnie nowym systemem, zaprojektowanym i stworzonym na potrzeby aglomeracji. Taki system nie funkcjonuje nigdzie, nie został kupiony jako istniejące rozwiązanie. Jest projektem innowacyjnym, napisanym od początku do końca. Jest platformą integrującą usługi publiczne. Dzięki niemu samorządy będą mieć szeroki wachlarz danych. Będzie można elastycznie dostosowywać taryfy do potrzeb mieszkańców czy też monitorować przepływy finansowe.

– O ŚKUP najczęściej można jednak usłyszeć w kontekście komunikacji publicznej.

– Możliwość używania karty ŚKUP jako nośnika biletu komunikacji miejskiej jest jedną z funkcjonalności systemu. Biorąc pod uwagę liczbę pasażerów KZK GOP, to z niej na pewno korzystać będzie najwięcej użytkowników. Karta ma jednak o wiele szersze możliwości. Za przejazd zapłacić można bezpośrednio pieniądzem elektronicznym, ale tej samej portmonetki można używać do zapłacenia w innych instytucjach, które są włączone w system.

– Ale jakie są realne korzyści z zastosowania tego systemu?

– Śląska Karta Usług Publicznych nie jest tylko nośnikiem biletu. Dla pasażerów będzie to jego najważniejsza funkcja, jednak ŚKUP jest złożonym, innowacyjnym narzędziem, które będzie służyło do zarządzania różnymi usługami publicznymi. W zakresie komunikacji służy np. do kontroli jakości wykonywanych usług (m.in. punktualności realizacji rozkładów jazdy) czy generowania danych, które będą podstawą do modyfikacji rozkładów jazdy. Dzięki danym pozyskanym przez ŚKUP wszystkie miasta będące członkami KZK GOP otrzymają bardzo precyzyjnie wyliczenia będące podstawą rozliczeń finansowych oraz dopłat do komunikacji. 

– Mówimy tu jednak o zarządzaniu aglomeracją. Co ŚKUP oferuje mieszkańcom, pasażerom?

– Patrząc na system od strony pasażera, wymaga on dodatkowej aktywności, wiążącej się chociażby ze zmianą dotychczasowych zasad i odejścia od biletów papierowych, jednakże naszym celem jest  m.in. lepsze dopasowanie oferty do potrzeb pasażerów. Jednocześnie taryfa została tak przygotowana, aby zrekompensować konieczność wykonywania dodatkowych czynności, atrakcyjnymi rozwiązaniami biletowymi. Przekazane przez system dane będą oczywiście również używane w zakresie innych funkcjonalności, a dzięki nim możliwe będzie wprowadzanie korzystnych dla użytkowników rozwiązań.

– Od uruchomienia całego systemu minęło kilka miesięcy, jednak ciągle można słyszeć o pojawiających się problemach.

– ŚKUP jest złożonym systemem informatycznym, a o jego stopniu skomplikowania świadczy liczba funkcjonalności, obsługiwanych jednostek, obszar, na jakim jest używany oraz liczba przewidzianych użytkowników. W ramach ŚKUP współdziała ze sobą około kilka tysięcy różnego rodzaju urządzeń – od czytników w autobusach, modułów płatności w instytucjach, punktach sprzedaży itp. System jest dynamiczny, na bieżąco dokonywane są potrzebne modyfikacje. Jeszcze raz podkreślam, że to innowacyjny, zupełnie nowy projekt, który został od początku do końca stworzony na nowo, a jego możliwości znacząco ułatwią zarządzanie miastami w aglomeracji.