AUTOBUS NA WĘGIEL

Informacje

Zdaniem ekspertów wodór jest paliwem przyszłości i światowej energetyki, spełniającym zarazem wszystkie normy ekologiczne. Paliwo wodorowe jest bardziej przyjazne środowisku, a opłaty z tytułu emisji spalin są niższe. Jedyne, co zostawia za sobą autobus wodorowy, to zwykła… woda. Wodór jest obecnie najtańszym  źródłem energii.

To właśnie z gazu węglowego ma powstać, aż 70 ton rocznie wodoru. Takie plany działania ma zamiar wdrożyć w życie Jastrzębia Spółka Węglowa. Taka ilość wodoru jest zdolna napędzić do 800 autobusów z wodorowymi ogniwami paliwa. Autobus na wodór będzie przejeżdżał nawet 200 kilometrów dziennie zużywając przy tym 36 kilogramów substancji.

Obecnie spółka JSW prowadzi rozmowy z Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolią na temat wprowadzenia autobusów z napędzanych wodorem produkowanych przez firmę URSUS. Równolegle spółka węglowa stara się przekonać Polskie Linie Kolejowe aby rozważyły wprowadzenie pociągów napędzanych paliwem wodorowym.

Gdyby polscy przewoźnicy zdecydowali się wprowadzić pojazdy o takim napędzie dla JSW oznaczałoby to wielkie inwestycje. Mogłyby osiągnąć rząd wielkości  kilkudziesięciu milionów złotych. Instalacje do produkcji wodoru w koksowniach JSW, największa instalacja miałby powstać w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej. Na razie spółka węglowa złożyła wniosek o dofinansowanie zbudowania testowej wersji instalacji do „tankowania” pojazdów wodorem.

W Katowicach 10 grudnia 2018 roku, odbyła się pierwsza jazda testowa autobusem „wodorowym” Ursus, Waldemar Rumiński dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Ursus Bus SA. informuje, że jest to elektryczny autobus, ale energia elektryczna – paliwo jest produkowane przy użyciu wodorowych ogniw paliwowych. Zamontowane ogniwa z tyłu autobusu, pełnią funkcje małej elektrowni. Na autobusach będzie umieszczonych pięć butli z całkowitą zawartością 36kg ciekłego wodoru. Wczoraj został złożony wniosek na zainstalowanie wersji testowej. Pierwsza wersja będzie testową, którą wyprodukują do 30 autobusów.

W Polsce nie ma jeszcze ani jednej stacjonarnej stacji tankowania wodoru, w Europie jest obecnie 139 takich stacji, natomiast na świecie istnieje dziś 328. W Polsce powstają już wodorowe autobusy firm Solaris i Ursus, które tymczasowo korzystają z mniejszych mobilnych stacji. Również PGNiG stworzył projekt badawczo-rozwojowy ELIZA. Spółka ma metodą elektrolizy wytwarzać wodór z odnawialnych źródeł energii, a następnie zatłaczać go do podziemnych magazynów gazu.

Japonia jest światowym liderem w rozwoju technologii wodorowych. Toyota i Hyundai mają w ofercie samochody o napędzie wodorowym. Firma Kawasaki realizuje duży projekt produkcji wodoru z węgla w Australii i następnie będzie go transportować tankowcami do Japonii. Japończycy i Koreańczycy bardzo prężnie rozwijają produkcję pojazdów z napędem wodorowym, o wiele bardziej ekologiczny od „zwykłego” napędu elektrycznego. W samochodach  o napędzie elektrycznym są potrzebne mało trwałe i ciężkie baterie. Podczas ich produkcji wytwarzane są wielkie ilości CO2