BIZNES W SPORCIE – SPORT W BIZNESIE

Informacje

Sport – czy można na nim (nie) zarobić? Chyba nikt nie ma dziś wątpliwości, iż sportowcy są jedną z najlepiej zarabiających grup zawodowych. Media często rozgrzewają czytelników informacjami o tygodniówkach piłkarzy czy premiach tenisistów. Okazuje się jednak, iż nawet w tak przesyconym pieniędzmi środowisku można przestrzelić z inwestycją i w mgnieniu oka stracić olbrzymi kapitał. Między innymi takim przypadkom została poświęcona konferencja Biznes w sporcie – sport w biznesie.

W dyskusji wzięli udział przedstawiciele sportu – prezes Polskiego Związku Narciarskiego, Apoloniusz Tajner; biznesu – dyrektor zarządzający firmy S-Sport Sp. z o.o., Adam Kaczyński; mediów – Michał Pol, dyrektor programowy segmentu sportowego w Grupie Onet – RAS Polska; opieki zdrowotnej – dietetyk sportowy, Jakub Mauricz oraz prawa – adwokat KPRF Law Office, Rafał Gutowski. Rozmowę moderował menadżer ds. marketingu w sporcie i wydarzeń w agencji Sport Success, Adam Czub.

Podczas trwania panelu poruszono problematykę budowania marki sportowców oraz wpływu osiąganych przez nich wyników na notowania współpracujących z nimi podmiotów. Promowanie wizerunku zawodników jest niezwykle skomplikowane także od strony prawnej ze względu na mnogość kontaktów i umów reklamowych podpisywanych z różnymi agencjami i markami.

Omówiono także kwestię opłacalności inwestowania w obiekty sportowe, które często powstają na potrzeby konkretnej imprezy (np. Mistrzostwa Europy, Mistrzostwa Świata, itp.), a po jej zakończeniu generują straty. Zarządzanie nimi wymaga pomysłowości oraz zręczności, bowiem jedynie najbardziej atrakcyjne wydarzenia są w stanie pokryć koszty ich użytkowania. Z takimi problemami na co dzień zmagają się np. zarządcy polskich stadionów, które powstały lub zostały rozbudowane z myślą o EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie, a przez kolejne lata użytkujące je drużyny klubowe nie potrafiły przyciągnąć na trybuny zadowalającej liczby kibiców.

Zastanawiano się również czy sponsorowanie drużyn, konkretnych sportowców, a nawet dyscyplin jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. Ciężko bowiem określić wymierne korzyści np. z umieszczenia logotypu firmy na koszulkach ekstraklasowej drużyny czy nazwania obiektu sportowego nazwą przedsiębiorstwa. Starano się w obliczu tych dylematów znaleźć nowe możliwości prezentacji marki podczas wydarzeń sportowych, wykorzystując m.in. technologię czy nowe media, za pośrednictwem których możliwe jest zastosowanie zupełnie nowych rozwiązań.

Próbując odpowiedzieć na tytułowe pytanie, prelegenci rozmawiali o zasadności inwestowania w podmioty sportowe. Zastanawiano się także czy takie działania nie wpływają negatywnie na kondycję klubów, bowiem zdarza się, iż przedsiębiorcy, stając się prezesami drużyn kierują się przede wszystkim chęcią osiągnięcia szybkiego zysku, zapominając o dobrze zespołu, któremu przewodzą. Bardzo dobrym przykładem takich działań mogą być związki własnościowe w polskich klubach piłkarskich, które często źle zarządzane tracą zdolność rywalizacji na wymaganym poziomie.